Eros și Psyche - Când arta întâlnește tehnologia !

 Povestea de iubire dintre Eros și Psyche se spune că este cea mai frumoasă și că în spatele mitului iubirii dintre ei se află semnificații...

miercuri, 9 noiembrie 2022

Războiul cărților: cărțile electronice sau carțile tradiționale vor câștiga?

Poză creată cu Canva
Războiul cărților este un subiect destul de dezbătut, care dintre ele vor câștiga: cărțile electonice (e-book-urile, audiobook-urile) sau cărțile tradiționale? Oare viitorul cărții tipărite va fi ca în ”Biblioteca de pe Lună”? Vor fi interzise și vor exista cărți DOAR în format electronic? Pentru cine nu a citit cartea, povestea e următoarea: Într-un viitor neprecizat tăiatul copacilor este interzis din motive ecologice, iar cărțile există doar în format electronic! Cărțile tipărite și hârtia sunt interzise, iar cine deține o carte tipărită risca să facă închisoare, însă un bogătaș deschide o colonie pe Lună, unde exista și o bibliotecă, oamenii putând vedea și atinge pentru prima dată o carte tipărită. Reacțiile lor erau amuzante, pentru cititori, dar pentru personaje erau firești!

Eu m-am născut și crescut cu cartea în mănă, să zic așa, și deși tehnologia ne ia cu asalt viețile, preferata mea va râmăne cartea tipărită, oricât de ciudat ar suna, nu se compară cu nimic plăcerea de a ține în mână și a răsfoi paginile unei cărți. Iubesc mirosul cărților tipărite! Înainte să mă apuc de citit, mai întâi miros paginile cărții, mă conectez cu ea! Cred că e o chestiune de generații cititul cărților în format tradițional sau e-book/audiobook. Cărțile tipărite prefer să le cumpăr, iar de când nu mai am loc în bibliotecă le împrumut de la biblioteca orășenească!

Mai rar, citesc și cărți în format electronic, când merg în vacanță, în drum spre serviciu sau în pauzele de la serviciu. Folosesc telefonul sau tableta pe care am instalat o aplicație care citește e-book-uri și printre funcționalitățile pe care le are se numără animația răsfoirii unei cărți. Unul dintre avantajele e-book-urilor este că pot căra cu mine în vacanță sute de cărți și greutatea bagajului nu se schimbă, telefonul are aceeași greutate de câteva grame. Alt avantaj pe care un e-book îl are este că pot citi noaptea până târziu fără să mai țin lumina aprinsă. Un e-book este mai confortabil decât o carte tradițională, permite citirea cu o singură mână, pot citi și atunci când mănânc. Cu toate acestea în anul 2021 dintre cele 68 de cărți citite, doar 8 cărți au fost e-bookuri. Se pare că prima dragoste nu se uită niciodată!

Audiobook-urile sunt destul de controversate, după parerea mea, și nu aș putea să ascult, de exemplu, o carte din genul meu preferat - thriller. Depinde foarte mult vocea actorului care interpretează. Anul acesta am ascultat un singur audiobook, primit cadou, din categoria dezvoltare personală și a fost destul de ok, am reușit să o ascultat până la final și mi-a plăcut. Singurele cărți pe care aș putea să le ascult ar fi cărțile de dezvoltare personală, alte genuri literare tip audio cred că ar suna diferit de vocea pe care mi-o imaginez și o atribui eu personajelor. Așa că zic pas! Rămân la cărțile tipărite sau e-book atunci când călătoresc!

În trecut, am mai ascultat împreună cu fiica mea, când era foarte micuță, audiobook-uri cu povești pentru copii, în format mp3 pe CD, pe care le primeam cadou la revistele cu desene animate. Chiar era o plăcere să le ascultăm și erau bine interpretate!

Cu Editura Niculescu am făcut cunoștință acum foarte mulți ani și m-am bucurat că au o probă în competiția SuperBlog. Toate dicționarele  pe care le dețineam erau de la editură, apoi am descoperit seria ”Carte de vacanță” pe care am îndrăgit-o foarte mult.

poză din arhiva personală

În prezent, mă pregătesc să plec într-o excursie în Israel și am în lista de așteptare trei cărți minunate pe care vreau să le citesc:

🕮Dosarele Criminalilor în serie de Paul Simpson– este o analiză provocatoare și distrugătoare de mituri, care are în centru 33 de criminali în serie din Africa de Sud, Australia, Iran, Marea Britanie, SUA, etc.

🕮Vânătorii de zmeie de Khaled Hosseini despre care Entertainment Weekly spune că e un emoționant portret al Afganistanului modern.

🕮Viața ne e programată? Între destin și liberul-arbitru de Dr. David R. Hamilton despre care Denise Linn spune că este un tur de forță în ceea ce privește descoperirea a cine suntem și a modului în care ne putem contura destinul.

poză din arhiva personală
Aceste cărți doresc să le iau cu mine, dar cred că știți că pe avion există limită a cantității de bagaj pentru fiecare pasager și că prețul biletului este înfluențat de bagaj. Așa că a trebuit să mă hotărăsc repede în ce format le voi citi și pe care o voi căra cu mine: voi citi e-book-ul Dosarele Criminalilor în serie , voi asculta cartea de dezvoltare personală Viața ne e programată? Între destin și liberul-arbitru, iar Vânătorii de zmeie o voi răsfoi,o voi mirosi, deoarece o voi lua cu mine în format tradițional.La Editura NICULESCU găsiți peste 100 de e-book-uri și peste 20 de audiobook-uri, și o ofertă vastă de carte tipărită.Primiți un voucher de 20% dacă vă abonați la newsletter.

PrintScreen făcut pe site-ul Editurii NICULESCU

Pentru a mă putea însoți, toate cărțile, în această excursie au încheiat un armistițiu.Toate au ieșit învingătoare! Cartea tipărită, chiar dacă va deveni ceva rar, ea nu va dispărea, va conviețui cu cele două formate electronice, rod al evoluției tehnologice, ebook-ul și audiobook-ul.

Voi ce părere aveți? Va dispărea cartea tipărită și vor exista doar cărți în format electronic?

 Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2022.

 

3 comentarii:

  1. Eu nu ma pot obișnui cu cărțile digitale, contactul fizic cu o carte este cel mai important. Cred ca va dura foarte mult pana când era digitalului va domni peste cea fizica

    RăspundețiȘtergere
  2. Intr-adevar, ebook-urile au avantajele lor (mai ales cand pleci in calatorie si nu vrei sa te aglomerezi cu carti). Cred ca mi-ar placea ca unele carti sa le am in format electronic - nici in casa nu ai spatiu chiar pentru toate cartile pe care ti le doresti, nu? :D
    Have fun in excursie si lectura placuta :D
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  3. Greu de dat un răspuns edificator ! Depinde de multe pentru fiecare dintre noi !
    Sora mea pune căștile (pentru a asculta ce o interesează) și începe treburile casei...
    Eu ?! Înainte eram abonata bibliotecilor, apoi am reușit sa mai și cumpăr cărți (am biblioteca cât de cât dorită...), iar acum (în spațiul restrâns de la țară...) accesez biblioteca internetului, cu pdf-uri mai exact (nu mă atrag e-book-urile, nu mă pot concentra, îmi fuge gândul 😃 ) !
    Îți doresc weekend plăcut 👍
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere