Eros și Psyche - Când arta întâlnește tehnologia !

 Povestea de iubire dintre Eros și Psyche se spune că este cea mai frumoasă și că în spatele mitului iubirii dintre ei se află semnificații...

vineri, 14 aprilie 2023

Pască fără umplutură transformată în cozonaci!

În mai multe regiuni ale țării pasca se prepară fără umplutură de brânză, așa ne făcea și bunica pasca. În Maramureș, această pască fără umplutură se coace doar în Sâmbăta Mare, iar în noaptea de înviere se duce la biserică pentru a fi sfințită.

Am încercat acum câțiva ani să fac pască cu umplutură de brânză de vaci și nu ne-a plăcut, așa că am pregătit pentru astăzi pască Băneasa - cozonac. Pasca fără umplutură se face din aluat dospit de cozonac, însă eu am făcut umplutură din multă nucă și cacao și astfel pasca s-a transformat în cozonac. Cozonacul este nelipsit din meniul nostru de sărbători, ne plce foarte forte mult.


Rețeta este ușoară și nu poate da greș nici măcar un începător. Pentru acești cozonaci am folosit următoarele ingrediente:

- 1 kg Făină Băneasa pentru cozonac;

- 150 grame zahăr brun (este prima dată când reduc cantitatea de zahăr – rețeta presupune 250 grame zahăr);

- 450 ml lapte;

- 8 gălbenușuri de ou (am folosit ouăle de la găinușele mele);

- 40 grame drojdie proaspătă;

- 100 grame unt topit;

- 100 ml ulei;

- sare;

- coajă rasă de lămâie ( am cumpărat lămâi netratate).

Pentru umplutură am folosit 250 grame nucă, pe care am mărunțit-o cu robotul de bucătărie, 4 albușuri de ou, 3 linguri de cacao și 140 grame de zahar.

Într-un bol mai mare am pus 100 grame făină pentru cozonac, peste care am adăugat aproximativ 200 ml lapte fierbinte și am amestecat foarte bine. Când compoziția s-a mai răcit, adică să nu ardă la deget, am fărâmițat drojdia proaspătă și am adăgat o lingură de zahar și am amestecat bine, apoi am mai adăugat 50 ml lapte călduț și am continuat să amestec până compoziția s-a omogenizat. Apoi am lăsat la dospit pentru 20 minute, timp în care am fiert organele pentru drob.

Când maiaua a crescut am adăugat peste ea restul de  900 gr făină, gălbenușurile, coaja rasă de lâmăie, zahărul și laptele călduț rămas și am frâmăntat foarte bine.

Când a început să se formeze aluatul am adăugat uleiul, puțin câte puțin, încorporându-l foarte bine, apoi același lucru am făcut cu untul topit. La final trebuie să aveți un aluat moale foarte puțin lipicios. Apoi am lăsat aluatul să se dospească, eu l-am lăsat mai mult de 30 de minute (trebuie lăsat la dospit până își dublează volumul), timp în care am preparat umplutura pentru cozonaci, am tocat organele pentru drob  și am spălat vasele.

Pentru umplutură am bătut bine albușurile de ou și zahărul cu ajutorul unui tel, apoi am adăugat cacaoa și ultima dată nuca. Am amestecat bine bine și am lăsat-o să se odihnească până îi va veni rândul.

Când aluatul s-a dospit, l-am întins și umplut cu nucă și cacao, l-am împletit și apoi l-am azvărlit în tăvile tapetate cu hârtie de copt.

L-am mai lăsat la dospit și în tăvi aproximativ  30 minute și apoi l-am băgat în cuptorul preîncălzit la 160 de grade timp de 40-50 minute. Atenție la temperatură! Dacă dați o temperatură ridicată cozonacul nu se va coace la mijloc !

Când bunătățile Băneasa au fost gata le-am scos din cuptor și le-am uns cu miere de albină! Au ieșit așa de pufoși și gustoși cu toate că am redus cantitatea de zahăr! Poftă Bună!

Pozele sunt din arhiva personală editate cu PhotoRetrica!

sursă foto: Pixabay

Vă doresc un Paște binecuvântat alături de cei dragi!

Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2023!

 

10 comentarii:

  1. Ti-au iesit fenomenal!! Eu nu mai pun zahar la maia de peste 11 ani (creste bine merci si fara si tolerez mai bine preparatele - si totul dintr-o greseala, am uitat o data sa pun si cand mi-am dat seama dupa ce am mancat painea ... si am realizat si ca zaharul din maia era un motiv pentru care nu imi facea prea bine painea.. haha). Nu mai pun de fapt nici in aluat. Un lapte bun, o faina buna, oua de tara aduc de la sine dulceata, plus ca faci umplutura cu zahar, cacao si zaharul brun din trestie e aromat si putin mai dulce decat cel alb.
    Revenind insa la cozonaci, ti=au iesit fantastic. Sa va bucurati de ei :*
    Sarbatori fericite si bafta :D!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc. Nu mă așteptam să iese așa gustoși și pufoși, mai ales că am redus cantitatea de zahăr, zaharul alb l-am înlocuit cu cel brun.
      Cel tăiat pentru poză si pentru testat a fost mâncat imediat:))))
      Sărbători fericite și ție Rux!
      Pupici

      Ștergere
  2. minunat! ♥ Paște binecuvântat lânga cei dragi, Mihaela draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Paște Luminos și binecuvântat și ție draga mea, Carmen! Pupici

      Ștergere
  3. Arata perfect! Multumesc mult pentru reteta!
    Sarbatoarea Pastelui sa-ti fie plina de bucurii si lumina!😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De data aceasta au ieșit mult mai bine față de cei făcuți de Crăciun!
      Mulțumesc foarte mult.
      Sărbători fericite! Numai bine! Pupici

      Ștergere
  4. Ești o bună gospodină ! Felicitări 👍
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere
  5. Tu ai făcut din aluatul de pască cozonaci, eu pentru prima dată am făcut pasca cu auat de cozonac. De-acum numai așa o s-o fac, s-a mancat imediat. Cozonacii tăi au arătat superb. Sigur au fost și delicioși. Felicitări.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu așa fac cozonacii, dar căutând pe net rețete de pască frământată am găsit rețete cu aceleași ingrediente, doar că pasca frământată nu are umplutură...de aceea am scris pască frământată transformată în cozonaci, că am pus umplutură.
      Au fost foarte delicioși cozonacii...și de data aceasta au ieșit foarte foarte pufoși, cei de Crăciun parcă nu au ieșit așa pufoși! Mulțumesc!

      Ștergere