Eros și Psyche - Când arta întâlnește tehnologia !

 Povestea de iubire dintre Eros și Psyche se spune că este cea mai frumoasă și că în spatele mitului iubirii dintre ei se află semnificații...

joi, 5 octombrie 2023

Degustare de uleiuri de măsline!

 La degustări de vinuri am tot fost și pot spune că am învățat câte ceva despre această licoare - sângele zeilor, însă la o degustare de uleiuri de măsline nu am fost niciodată.

Până la această degustare pentru mine uleiurile erau toate la fel - uleiuri. Degustarea a avut loc în magazin, iar magazinul se află în Craiova, dar produsele se pot comanda și online, după mine un lucru foarte bun! Eliada (Elia, în greacă, înseamnă măslină) este un brand romănesc de ulei grecesc, care încurajează un stil de viață sănătos, importator direct de produse grecești premium: ulei extravirgin de măsline, delicatese derivate din măsline, pastă de măsline, măsline, ceaiuri și condimente. 

Să revin la degustare, Cătălin Adam - degustător autorizat de uleiuri - ne-a povestit foaaarte multe lucruri interesante și importante despre uleiurile de măsline. În România sunt doar 16 degustători autorizați de uleiuri de măsline.

Sursă foto: Loredana Dragomir

Nu am degustat doar uleiuri, ci si măsline, pastă de măsline, ardei umpluți cu brânză, cremă de oțet balsamic de portocale, dar și dulciuri și un pahar de vin rose.

Cum se degustă uleiul? E foarte diferit de degustarea vinului. Se pun într-un păhărel două linguri de ulei, cu o mână ții paharul și cu cealaltă îl acoperi, apoi învârți (rotești) ușor paharul cu mâna în care îl ții pentru câteva minute, în tot acest timp îl ții acoperit cu mâna, pentru a se încălzi puțin.
Apoi, ca să-ți resetezi mirosul, trebuie să-ți miroși pielea (dosul mâinii), apoi duci paharul cam îndreptul buricului și urci încet către nas și oprești în locul unde începi să simți mirosul (doamne, ce miros!), apoi duci la nas și îl miroși!
Și acum iei o gură de ulei, o sorbi, nu e ca la vin,să-l plimbi, să-l amețești,😅 și-apoi iei și a doua gură care este menită să șteargă aroma puternică de amăreală și rămâne aroma de iute.

Am aflat că în România se falsifică (da, ai citit bine!) foarte mult uleiul de măsline și pentru a alege un ulei bun de măsline trebuie să citim eticheta informându-ne depre modul în care a fost produs, la ce temperatură a fost produs și ce aciditate are. Uleiurile virgine au o aciditate până la 2% și extravirgine au o aciditate de pănâ la 0,8%, peste 2% este ulei lampant, care nu e destinat consumului, din care se fac uleiurile rafinate.
Am aflat că uleiurile de măsline au trei dușmani: aerul, soarele și căldura, iar uleiurile de calitate nu se ambalează niciodată în bidoane de plastic, deoarece uleiul de măsline interacționează cu plasticul. 
Am aflat că un litru de ulei se face din aproximativ 10 kilograme de măsline, de aici și prețul mai ridicat al uleiului.
Am degustat trei tipuri de ulei, unul dintre ele fiind medaliat:
Preferatele mele au fost Eliada Gold care are un gust mai amar și foarte puțin picant și uleiul premiat, Eliada Super Premium - extravirgin care a fost echilibrat, însă Agoureleo a fost prea picant pentru gustul meu. Eliada Gold mi-a plăcut foarte mult cum mirosea a lucernă proaspăt cosită, a verde, așa că mi-am cumpărat o sticlă pentru acasă.
Uleiul de măsline are și foarte multe beneficii pentru sănătate:

Să nu mă lungesc prea mult și să te plictisesc, îți voi arăta preparatele care mi-au plăcut cel mai mult, însă toate au fost foarte delicioase.
ardei umpluți cu brânză

Pastă măsline kalamon cu funghi porcini(cea închisă la culoare)


Și măslinele verzi fără sâmburi marinate cu ghimbir, coriandru și mentă și crema de oțet balsamic de portocale, pe care, am constatat, nu le-am fotografiat!
Cele două produse cumpărate, care mi-au plăcut!

Mai jos las și un video în care poți vedea cum se degustă corect uleiul, dacă eu nu am fost prea explicită. Degustarea începe în jurul minutului 51, dar toata emisiunea este interesantă deoarece Cătălin povestește despre uleiuri, furnizând informații prețioase.



O seară frumoasă îți doresc! Pe curând!

3 comentarii:

  1. Eram curioasa daca pot comenta aici. Sper ca da.
    Foarte interesanta postare. Auzisem de aciditate si mereu ma uit pe sticle, dar am constatat ca pe multe nu scrie nimic. Deci eu ce pot intelege? Am si eu un pitic, cum spune Diana. Nu iau masline fara samburi si cu capac de ardei, de exemplu. Banuiesc ca procedura e cu vreo masinarie metalica. V-a spus ceva despre aceste produse?
    Nu am apucat sa vad filmuletul. Spre weekend!
    Pupici si zile frumoase! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De obicei, pe cele care nu scrie aciditatea nu e ceea ce trebuie. Despre maslinele umplute cu cornisor, ne-a zis că sunt făcute manual, pentru că nu există niciun dispozitiv automat care să introducă castraveciorul în mijlocul măslinei. Ne-a vorbit mai mult despre ulei, dar am notat intrebarea ta si data viitoare voi veni cu raspunsul.
      Weekend placut, draga Suzana! Pupici

      Ștergere
  2. Yummy. Masline... stiu si eu ca sunt uleiuri contrafacute dar si probleme cu unele masiline preparate cu anumite .. cu aumiti aditivi nu tocmai prietenosi. Din pacate... nu cred ca exista cel putin in acest segment, alimentar, vreo justificare pentru asa ceva.
    Ma bucur insa ca exista si oameni carora le pasa si pentru care este importanta calitatea produsului pe care il comercializeaza si care urmeaza sa ajunga pe mesele oamenilor.
    Foarte interesanta partae cu degustarea.
    Te pup !!! :)

    RăspundețiȘtergere